Μονομελές Πρωτοδικείο

ΜΠρΘεσ 4764/2005

Πνευματική ιδιοκτησία. Συγγενικά δικαιώματα. Παραγωγοί υλικών φορέων ήχου και εικόνας και ερμηνευτές. Οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης. Ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις σε δωμάτια ξενοδοχείου. Ενεργητική νομιμοποίηση των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης. Μαχητό τεκμήριο. Δεν απαιτείται να διευκρινίσουν ποια σχέση τους συνδέει με τους πνευματικούς δημιουργούς. Αρκεί η δειγματοληπτική αναφορά των έργων που έγιναν αντικείμενο εκμετάλλευσης χωρίς την απαιτούμενη άδεια και δεν απαιτείται η πλήρης απαρίθμηση των έργων αυτών. Η κατανομή των αμοιβών μεταξύ των ερμηνευτών ή εκτελεστών καλλιτεχνών και των παραγωγών γίνεται σύμφωνα με τις μεταξύ τους συμφωνίες που περιέχονται στον κανονισμό του κάθε οργανισμού συλλογικής διαχείρισης. Δημόσια εκτέλεση έργου. Το κρίσιμο στοιχείο είναι αν η εκτέλεση του έργου γίνεται κάτω από συνθήκες, που το κάνουν προσιτό σε αόριστο αριθμό προσώπων τα οποία δεν χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερες ιδιότητες ή σχέσεις μεταξύ τους. Αναμετάδοση τηλεοπτικών εκπομπών η οποία δεν γίνεται τυχαία αλλά μέσα στο πλαίσιο της επιχειρηματικής δραστηριότητας και προς επίτευξη εμπορικών σκοπών αποτελεί νέα χρήση ως ξεχωριστή μορφή δημόσιας παρουσίασης και δικαιολογείται νέα άδεια του δημιουργού και η καταβολή ειδικής για τη χρήση αυτή αμοιβής. Ασφαλιστικά μέτρα. Προσωρινή ρύθμιση κατάστασης. Δικαστικός καθορισμός με την διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων της οφειλόμενης εύλογης αμοιβής από τους χρήστες υλικών φορέων ήχου στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Προσωρινός προσδιορισμός εύλογης αμοιβής (Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών ΝΟΜΟΣ, lawdb.intrasoftnet.com). 

ΜΠρΠειρ 4971/2005

Πνευματική ιδιοκτησία. Συγγενικά δικαιώματα. Είσπραξη από οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Σε περίπτωση διαφωνίας με το χρήστη ως προς το ύψος της αμοιβής, η εύλογη αμοιβή καθορίζεται με απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων. Μαχητό τεκμήριο περί της εκπροσώπησης όλων των δημιουργών από τους οργανισμούς. Ο οργανισμός υποχρεούται να αναφέρει στο σχετικό δικόγραφο όλους τους δικαιούχους, που του έχουν αναθέσει τη διαχείριση καθώς και τα σχετικά έργα τους. Για τους αλλοδαπούς φορείς που εκπροσωπούν, πρέπει στο δικόγραφο να αναφέρονται οι αλλοδαποί φορείς και τα έργα τους που διαχειρίζεται η Ελλάδα, ο αλλοδαπός συλλογικός οργανισμός που ανήκουν καθώς και η σχετική σύμβαση αμοιβαιότητας. Η αοριστία αυτή του αρχικού δικογράφου δεν θεραπεύεται με το σημείωμα ή τις προτάσεις. Συγγενικά δικαιώματα αλλοδαπών. Αρχή αμοιβαιότητας. Η Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης της 26.10.1961 περί προστασίας των ερμηνευτών ή εκτελεστών καλλιτεχνών, των παραγωγών φωνογραφημάτων και των οργανισμών ραδιοτηλεόρασης δεν έχει κυρωθεί από τις ΗΠΑ και οι σχετικές διατάξεις δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής στους αλλοδαπούς φορείς συγγενικών δικαιωμάτων αυτής της χώρας. Απορρίπτει την αίτηση (Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών ΝΟΜΟΣ, lawdb.intrasoftnet.com). 

ΜΠρΠατρ 1651/2005

Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των χρηστών και των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, το ύψος της εύλογης αμοιβής και οι όροι της πληρωμής καθορίζονται από το μονομελές πρωτοδικείο κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων. Έτσι προσδιορίζεται ο δικαστικός τρόπος επιλύσεως της διαφωνίας μεταξύ των χρηστών και των οργανισμών συλλογικής διαχειρίσεως για το ύψος της εύλογης αμοιβής και τους όρους της πληρωμής της. Προς αποφυγή μάλιστα χρόνου αναμονής για τον οριστικό καθορισμό προβλέπει και την δυνατότητα καθορισμού από το μονομελές Πρωτοδικείο κατά την διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων (ΧρΙΔ 2005, σελ. 767). 

ΜΠρΚοζ 281/2005

Πνευματική ιδιοκτησία - Συγγενικά δικαιώματα - Ασφαλιστικά μέτρα - Προσωρινή επιδίκαση απαίτησης - Προσωρινή ρύθμιση κατάστασης. Τα πρόσωπα που ερμηνεύουν ή εκτελούν με οποιοδήποτε τρόπο έργο του πνεύματος, όπως οι ηθοποιοί, οι μουσικοί, οι τραγουδιστές κ.λ.π. είναι ερμηνευτές ή καλλιτέχνες, ενώ παραγωγοί υλικού φορέα ήχου ή εικόνας είναι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα με πρωτοβουλία ή ευθύνη των οποίων πραγματοποιείται η πρώτη εγγραφή σειράς ήχων ή εικόνων με ήχο. Αναγνωρίζεται σε αυτούς το αποκλειστικό και απόλυτο δικαίωμα να επιτρέπουν ή απαγορεύουν ορισμένες χρήσεις των εισφορών τους. Καθιερώνεται δικαίωμα εύλογης αμοιβής υπέρ αυτών, όταν οι υλικοί αυτοί φορείς ήχου ή εικόνας χρησιμοποιούνται με οποιοδήποτε τρόπο για ραδιοτηλεοπτική μετάδοση ή για παρουσίαση στο κοινό. Η αμοιβή είναι ενιαία, δηλαδή πληρώνεται μία φορά και κατανέμεται εξ ημισείας μεταξύ των δύο κατηγοριών δικαιούχων. Η είσπραξη και η διαχείριση της εύλογης αμοιβής ανατίθεται υποχρεωτικά στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Κάθε κατηγορία δικαιούχων μπορεί να εκπροσωπείται, για την είσπραξη της εύλογης αμοιβής, από χωριστό οργανισμό συλλογικής διαχείρισης. Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των χρηστών και των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, το ύψος της εύλογης αμοιβής και οι όροι πληρωμής αυτής καθορίζονται από το Μονομελές Πρωτοδικείο κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων. Προβλέπεται περίπτωση προσωρινής επιδίκασης της εύλογης αμοιβής, το ποσό της οποίας δεν μπορεί να υπερβεί συνολικά το μισό της πιθανολογούμενης απαίτησης. Τεκμαίρεται ότι οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης νομιμοποιούνται να συμβληθούν ή να ενεργήσουν δικαστικά για όλους τους πνευματικούς δημιουργούς (www.dsanet.gr). 

ΜΠρΑθ 2122/2004

Αναπαραγωγή φωτογραφίας από μη δικαιούχο με οποιαδήποτε τεχνική μέθοδο συνιστά προσβολή του περιουσιακού δικαιώματος του εκδότη και του ηθικού δικαιώματος του δημιουργού ενώ σε περίπτωση παράνομης έντυπης αναπαραγωγής προσβάλλεται και το συγγενικό δικαίωμα του εκδότη (ΔiΜΕΕ 4/2005, Έτος 2ο, σελ. 100, παρατ. Χ. Τσίγκου). 

ΜΠρΑθ 1745/2004

Το αίτημα της απαγόρευσης έκδοσης και κυκλοφορίας βιβλίου και η απόσυρση των ήδη κυκλοφορούντων αντιτύπων του δεν μπορεί να ικανοποιηθεί με ασφαλιστικά μέτρα, διότι αποτελεί πλήρη ικανοποίηση δικαιώματος (ΔιΜΕΕ 4/2004 - Έτος 1ο, σελ. 233). 

ΜΠρΑθ 61/2004

Οι δίσκοι γραμμοφώνου που παρήχθησαν πριν το 1943 προστατεύονται από το Ν 146/1914. Οι μεταγενέστεροι υλικοί φορείς ήχου προστατεύονται από τις διατάξεις του Ν 2121/1993. Μη ύπαρξη ηθικού δικαιώματος στον παραγωγό υλικών φορέων ήχου να μνημονεύεται ως αρχικός δικαιούχος σε κάθε μεταγενέστερη αναπαραγωγή (ΔΕΕ ΤΟΜΟΣ 2004, σελ. 1151). 

ΜΠρΘεσ 24610/2004

Πνευματική ιδιοκτησία. Το έργο προστατεύεται από τις διατάξεις του ν. 2121/1993, εφόσον είναι πρωτότυπο. Προστασία και των φωτογραφιών, για τις οποίες επίσης απαιτείται πρωτοτυπία, συνιστάμενη στο να είναι αυτές προσωπικό πνευματικό δημιούργημα του δημιουργού τους και να αντανακλά την προσωπικότητά του. Έργα συνεργασίας. Οι δημιουργοί τέτοιου έργου είναι οι αρχικοί συνδικαιούχοι του περιουσιακού και ηθικού δικαιώματος, το οποίο ανήκει όλους κατά ίσα μέρη, εκτός αν υπάρχει αντίθετη συμφωνία. Ο ποιητής μελλοποιθέντος τραγουδιού και ο συνθέτης της μουσικής αυτού είναι συνδικαιούχοι του δικαιώματος επί του έργου. Προσεπίκληση του δικονομικού εγγυητή. Πότε είναι παραδεκτή και νόμιμη. Απαιτέιται η ύπαρξη της επίδικης στην εκκρεμή δίκη σχέσης και η άλλη που ασκείται με την προσεπίκληση και εξαρτάται από την πρώτη. Χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Η επιδίκασή της είναι δυνητική για το δικαστήριο και ο προσδιορισμός του ποσού ανήκει στην ελεύθερη κρίση του δικαστηρίου (ΧρΙΔ 2006, σελ. 929, παρατ. Χάρη Γεωργακόπουλου σελ. 933). 

ΜΠρΘεσ 19928/2004

Φωτογραφίες που δεν χαρακτηρίζονται από μοναδικότητα και ατομικότητα, με την έννοια ότι κανένας άλλος δημιουργός δεν θα ήταν σε θέση να δημιουργήσει ένα όμοιο έργο, δεν αποτελούν πνευματικά δημιουργήματα προστατευόμενα κατά τις διατάξεις του Ν 2121/1993 (ΔιΜΕΕ 4/2004 - Έτος 1ο, σελ. 559, σημ. Π. Κοριατοπούλου-Αγγελή). 

ΜΠρΘεσ 19927/2004

Προσωπικότητα. Εννοια. Περιεχόμενο. Προσβολή της προσωπικότητας υπάρχει όταν η προσβολή γίνεται χωρίς δικαίωμα ή καταχρηστικά ή κατ` ενάσκηση δικαιώματος, που είναι όμως μικρότερης σπουδαιότητας σε σχέση με το προσβαλλόμενο δικαίωμα προσωπικότητας. Η άσκηση της συνταγματικά προστατευόμενης ελευθερίας του τύπου είναι δυνατόν να οδηγήσει σε παράνομη προσβολή της προσωπικότητας. Σε τέτοια περίπτωση έχουν εφαρμογή μόνον οι αξιώσεις για αποζημίωση και για ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Η αξίωση για άρση της προσβολής και για παράλειψή της στο μέλλον δεν μπορεί να ικανοποιηθεί, αφού η ικανοποίηση αυτή επέρχεται μόνον με την κατάσχεση του κυκλοφορούντος εντύπου (ή την απαγόρευση της κυκλοφορίας του), η οποία απαγορεύεται (Αρμ. 2005, σελ. 11).